Alegeti intre servicii si politicieni

0
546

Fac acest indemn cu toata seriozitatea si in deplina cunostinta de cauza. Romanii se prezinta la urne si voteaza. Ce voteaza? O clasa politica pe care urmeaza, in curand, sa o demonizeze. Partial, vor vota aceeasi clasa politica pe care, astazi, o dispretuiesc. Si ce altceva ar putea face? Ar putea opta pentru cealalta formula de conducere a statului. Daca nu sunt oameni politici, atunci sunt institutiile de forta. Armata sau serviciile. La noi, mai degraba serviciile. Ce trebuie sa faca romanii in aceste conditii?

De mii de ani, de cand exista statul ca forma superioara de organizare a societatii umane, acesta a fost condus, in esenta, fie de preoti, fie de politicieni, fie de armata. In statul laic, nu mai exista decat optiunea intre armata si clasa politica. Ceea ce numim democratie, orinde s-ar afla pe pamant si sub orice forma ar exista ea, este statul condus de catre politicieni. Alesi, prin vot direct, de popor.

Romanii dispretuiesc profund clasa politica. Este o realitate la care au contribuit o multime de factori. Iar culmea dispretului il manifesta fata de parlamentari. Fata de cei pe care tocmai urmeaza ca cetatenii Romaniei sa ii aleaga. Unii, cu certitudine cei mai multi, vor fi realesi. Altii vor ajunge pentru prima data in Camera Deputatilor sau in Senat. In scurt timp, ciclul se va repeta. Desi au primit votul romanilor, parlamentarii isi vor pierde, in scurt timp, credibilitatea. Ei vor fi hartuiti de presa, de societatea civila, de institutiile de forta ale statului si, evident, se vor hartui intre ei. Se va intra curand, din nou, in aceeasi logica a neincrederii in propriii alesi. Ce e de facut?

Alternativa, cum aratam mai sus, nu poate fi decat optiunea pentru armata. Dar Romania nu mai are o armata a poporului, in mainile careia sa isi incredinteze, fara niciun fel de emotii, destinul. Armata noastra, redusa de la 350.000 de combatanti la 80.000, este o armata de profesionisti. Nu intervine, si bine face, in viata politica.

In Romania, rolul armatei a fost preluat de celelalte institutii de forta. In fruntea acestora, se afla serviciile. Dar si Directia Nationala Anticoruptie. Atat serviciile, cat si Directia Nationala Anticoruptie intervin, in mod constant, in viata politica. Pana la cel mai inalt nivel. Sa nu uitam ca un fost sef al celui mai important serviciu secret, SRI, a declarat, in ziua votului pentru alegerile prezidentiale, deplasandu-se catre sectia de votare, ca alege schimbarea. Si a venit Emil Constantinescu. Acelasi domn, Virgil Magureanu, in scurt timp, si-a confectionat un partid dupa care i-a pus partidul si intreaga logistica a acestuia la picioare lui Traian Basescu. Acesta a devenit urmatorul presedinte al Romaniei. Pentru urmatorii zece ani. Mai putem, in aceste conditii, afirma ca serviciile secrete nu intervin in lupta pentru putere pana la cel mai inalt nivel? Daca cineva mai are indoieli, sa continuam in aceeasi logica. Un alt sef tot de la SRI, George Maior, ocupa pozitia de ambasador la Washington. Este cea mai inalta reprezentanta a statului roman. Dar inainte de a fi ajuns acolo, numele sau a fost intens vehiculat atat pentru functia de prim-ministru, cat si pentru o candidatura la prezidentiale. Si, in continuare, acest proiect pare a fi viabil. Un alt sef de serviciu secrete, Mihai Razvan Ungureanu, a plecat de la SIE pentru ca, imediat, sa fie instalat in functia de prim-ministru de catre Traian Basescu. Dupa care, rapid, a fost reinstalat la conducerea SIE. Si tot de la SIE a plecat domnul Teodor Melescanu pentru a candida la prezidentiale si pentru a ajunge, acum, in conducerea unuia dintre partidele politice care au o sansa reala de a da viitorul Guvern. Fiindca am amintit numele lui Traian Basescu, nu trebuie sa uitam ca acesta a fost ofiter acoperit al unei alte structuri de securitate, Directia de Informatii Externe, cum era denumita sub dictatura comunista, si exista deja suficiente scurgeri de informatii din directia serviciului secrete al Olandei, conform carora Traian Basescu ar fi fost racolat si de serviciul secret al Uniunii Sovietice pe parcursul misiunii sale ca sef sub acoperire al reprezentantei noastre de la Anvers. Daca mai e necesar sa continuam, il vom mentiona si pe Ion Iliescu. Acesta provine tot din serviciile secrete. Ale Moscovei. Fiind racolat de KGB in timpul studentiei sale la Moscova. De altfel, aproape intreaga conducere politica din anii ‘90 a fost alcatuita din reprezentanti ai unor servicii secrete. Cei mai multi, arondati Moscovei.

Am deschis paranteza de mai sus pentru a face mai bine inteleasa tema acestei analize. Oricat de mult ar dispretui clasa politica in general si oricat de mult i-ar demoniza pe cei mai multi dintre politicieni in special, romanii trebuie sa inteleaga faptul ca, pana la urma, e ori, ori. Ori renuntam pentru o intrega perioada istorica la acest sistem electoral si atunci, intrucat nu mai avem armata populara, acceptam ca, in mod oficial, conducerea statului sa fie preluata de un regim de mana forte sprijinit pe institutiile de forta, ori, treptat, incercam, pe calea sistemului electoral, sa imbunatatim calitatea celor care conduc statul. Deci, a politicienilor. Ori dictatura, ori democratie.

Si mai sunt de precizat doua lucruri. 1. Clasa politica este expresia masei de alegatori. Daca, intr-o democratie, afirmam ca respectiva clasa politica este de slaba calitate, atunci, inevitabil, trebuie sa acceptam si ideea ca alegatorii sunt de slaba calitate sub aspectul educatiei si al pregatirii lor pentru democratie. Deci, accentul trebuie pus pe educatie. 2. Pentru a ajunge sa condamnam clasa politica in general sau pe politiceini in particular, ar trebui sa fim siguri ca acestia sunt ceea ce declara ca sunt. Si nu altceva. Respectiv ofiteri acoperiti ai serviciilor secrete.

Este momentul sa incerc o concluzie. Concluzia e urmatoarea: clasa politica e vulnerabila si a ajuns sa fie demonizata nu fiindca, in sine, este de slaba calitate, ci dintr-un alt motiv. Ea reprezinta un ghiveci, in compozitia caruia, intr-o doza considerabila, si-au bagat coada serviciile secrete. Prin urmare, cea mai importanta sarcina a presedintelui Klaus Iohannis, daca vrea sa schimbe cu adevarat ceva, este dubla. Sa puna accent pe educatie si sa isi utilizeze puterea pentru a-i extrage pe toti ofiterii acoperiti din partidele politice, din guvern si din celelalte componente ale societatii.

Sorin Roşca Stănescu

sursa: www.sroscas.ro

untitled-2

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.