Eveniment cultural de marcă la Centrul Cultural „Liviu Rebreanu” din Aiud. Expoziție excepțională de artă plastică semnată Natalia Bardi unul dintre valoroșii artiști plastici din municipiul Aiud
Cetățenii care au intrat vineri 22 martie în sala de expoziție a Centrului Cultural „Liviu Rebreanu„ din Aiud nu au avut nimic de pierdut, din contră au câștigat un plus de „cizelare culturală” obligatoriu necesară unui locuitor al sigurei localități din județul Alba declarate, prin Hotărâre de Consiliu Local, „oraș al artelor”.
Cei care nu au fost prezenți vineri în instituție aiudeană de cultură mai au la dispoziție doar o săptămână pentru a se putea delecta privind lucrări plastice de certă valoare, menite să realizeze un profund dialog între opera de artă, artist și omul de rând.
Expozanta, semnatara acestei expoziții, are un palmares demn de invidiat pentru mulți dintre așa-zișii „artisți plastici” din municipiu și nu numai.
Natalia Bardi, sau Natașa așa cum îi spun prietenii, deși nu se laudă, are la activ, cu această expoziție, cincisprezece „personale”, peste o sută de participări în cadrul unor expoziții colective, zeci de participări la tabere naționale de creatie și zeci de lucrări aflate în colecții particulare din țară și străinatate.
Găzduită de Centrul Cultural „Liviu Rebreanu” din Aiud și organizată împreună cu Despărțământul Astra „Ovidiu Hulea” din Aiud, expoziția cuprinzând peste 40 de lucrări semnate de Natașa și a fost deschisă de către ing. Horațiu Josan , primarul municipiului Aiud și prof. Despina Stanciu președintele despărțământului aiudean al Astrei.
Publicul, incredibil de numeros, în jur de 150 de persoane, a demonstrat că frigul și lapovița cernută de norii plumburii nu se pot opune actului cultural de calitate și a beneficiat de o seară deosebit de consistentă în trăiri estetice și sentimentale, puțând constata că linia, forma, compoziția și culoarea sunt, pentru Natalia Bardi, puncte de ancorare în spațiul artei contemporane, puncte pe care a demonstrat că le stăpânește cu multă dibăcie și se pare că tehnica „ulei pe pânză” îi vine ca o mănușă, aceasta folosind cu dibăcie această „tehnologie” ce oferă ochiului atât opacitate cât și transparență, matitate sau un aspect „apos” rezultantă a unei execuții fine, sau uneori chiat aspre în funcție de pensulele folosite.
Cele peste 40 de lucrări ale Natașei Bardi au reușit să impună celor prezenți la vernisaj un fel de sentimentalism ușor filozofic. Temele abordate și paleta cromatică au impus noțiuni de tristețe, gravitate, pesimism, dramatism, melancolie, dar și opusul acestora.
În totalitatea lor peisaje sau flori, lucrările prezentate de Natașa Bardi se caracterizează prin emoția adâncă, prin atitudinea de poezie delicată a naturii. Folosind uneori o paletă sobră de verde, brunuri și griuri, cu unele discrete prezențe de albastru-bleu pentru sugerarea cerului și o manieră deseori energică de a așterne pasta ce relevă subiectul, autoarea reușește să învăluie într-o undă de poezie majoritatea subiectelor. Astfel, cel ce privește infinitul întinderilor mării, copacii pădurilor sau luncilor, câmpurile cu flori sălbatice sau lanurile de grâu cu maci, ori lacurile cu nuferi redate în cromatici uneori grave poate să constate că semnatara acestor lucrări a reușit să înăbușe tristețea siguratății, chiar dacă peisajele domniei sale fiind lipsite total de factorul uman. Locul sentimentelor triste și dezolante fiind excelent înlocuit cu liniștea, melancolia unei contemplări senine și echilibrate sufletește. Discuțiile plastice artist-peisaj fiind pătrunse de un sentiment profund de măreție și plenitudine ce inundă ochiul și mintea privitorului.
Dorel Lazăr